علت درد کتف و گردن سمت چپ چیست؟

درد کتف چپ و گردن درد در افراد شایع هستند. وضعیت ایستادن یا نشستن نامناسب، خم شدن روی رایانه یا میز کار عضلات گردن را تحت‌فشار قرار می‌دهند. به‌ندرت پیش می‌آید که این دو درد نشانه‌ای از مشکل جدی‌تری باشند. اگر حساسیت در این دو ناحیه، همراه با بی‌حسی یا از دست دادن قدرت در بازوها بود، بهتر است برای علت درد شانه و گردن به دنبال مراقبت‌ های پزشکی باشید. ابتدا با مراجعه به پزشک ارتوپد باید دلایل اصلی این دردها را شناسایی نموده و بعد درمان‌های ضروری را انجام دهید. در مقاله پیش ‌رو، به بررسی علت‌های درد شانه و گردن خواهیم پرداخت و راه‌های مختلف درمانی آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

علت گردن درد چیست؟

گردن درد یک وضعیت شایع است که می‌تواند به دلایل گوناگونی ایجاد شود. بیشتر افراد در مقطعی از زندگی خود دچار این نوع درد می‌شوند و ممکن است بر روال زندگی هم تأثیر بگذارد. معمولاً گردن درد در عرض چند روز متوقف می‌شود. گاهی اوقات به دلیل نشستن نامناسب پشت رایانه هم درد گردن رخ می‌دهد و به‌ندرت نشانه بیماری یا مشکل جدی‌تری است. آرتروز شانه هم از عواملی است که می‌تواند درد در ناحیه گردن و کتف را تشدید کند.

علت درد کتف و گردن سمت چپ چیست؟

شانه درد نشانه چیست؟

اغلب پیش می‌آید که اگر مشکلی در ناحیه مهره‌های گردن یا ستون فقرات داشته باشید، این درد به یک یا هر دو شانه هم سرایت می‌کند. از دیگر دلایل شانه درد می‌توانیم به آسیب‌های عضلانی، در رفتگی شانه، آرتروز، التهابات، آسیب‌های رگ یا اختلالات عصبی اشاره کنیم. شانه درد می‌تواند باعث محدودیت حرکت شانه، درد و ناراحتی شدید در این منطقه شود و بر زندگی روزمره فرد نیز تاثیر منفی بگذارد.

علت درد پشت گردن و شانه چیست؟

اگر بخواهیم به رایج‌ترین علت درد شانه و گردن اشاره کنیم، چیزی نیست جز تنش و سفتی عضلات. گاهی در روند انجام کارهای روزمره ممکن است عضلات این نواحی را بیش از حد منقبض کنید و خودتان متوجه نشوید. همچنین، علل دردهای کتف چپ و راست با هم تفاوت دارند:

علت درد کتف راست و گردن

درد کتف سمت راست و گردن دلایل گوناگونی دارد:

ساییدگی استخوان‌ها یا پارگی رباط‌های شانه

با افزایش سن، دیسک‌ها و مفاصل گردن فرسوده می‌شوند و مشکلاتی مانند ساییدگی مهره‌ها پیش می‌آید و منجر به درد در این نقاط می‌شود.

وضعیت خواب نادرست

خوابیدن روی شکم، استفاده از بالش بزرگ یا خیلی کوچک هم از علت های درد کتف راست و گردن هستند. خوابیدن در وضعیت نادرست باعث کشیدگی عضلات گردن و شانه می‌شود، زیرا این دو عضو به مدت طولانی به پهلو می‌چرخند. وقتی از بالش با ابعاد نامناسب استفاده می‌کنید، سر در راستای ستون فقرات قرار نمی‌گیرد و روی عضلات این نواحی فشار می‌آید.

علت درد کتف و گردن سمت چپ

درد شانه چپ و گردن زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از عضلات یا تاندون‌ها بیش از حد کشیده یا پاره شوند. تنش عضلانی هم وقتی پیش می‌آید که عضله پس از انقباض به‌طور کامل آزاد نشود. این دو از شایع‌ترین علت های درد کتف و گردن سمت چپ هستند. علاوه بر این‌ها، درد شانه چپ می‌تواند به دلایل زیر باشد:

  • خوابیدن در وضعیتی مانند گردن خم یا پیچ دادن آن به یک طرف
  • نگه‌داشتن گوشی بین گوش و شانه چپ
  • خم شدن به جلو یا تکیه دادن روی دست چپ برای چند ساعت
  • بلند کردن وزنه‌های سنگین در ورزش بدون مراقبت از سر و گردن
  • قوز کردن به مدت طولانی
  • برخورد به جسمی سخت یا افتادن روی شانه چپ
  • منقبض کردن عضلات گردن یا دندان‌قروچه
  • فشار بیش از حد و استفاده طولانی از بازوی چپ

دلایل دیگر درد پشت گردن و شانه می‌توانند به شرح زیر باشند:

عوامل فیزیکی و افزایش دردهای عضلانی

شایع‌ترین علت درد شانه و گردن، فعالیت‌های فیزیکی بیش از حد است. برای مثال، نشستن به مدت طولانی در جلوی رایانه یا حمل و جابجایی بارهای با وزن‌های سنگین یا انجام حرکات بدنی نادرست می‌تواند به درد شانه و گردن منجر شود.

عوامل عصبی و روانی و تأثیر آن‌ها بر درد گردن و شانه

آیا درد شانه به اعصاب ربط دارد؟ بله. یکی از علت های درد شانه و گردن ممکن است استرس، اضطراب، افسردگی و احساسات منفی باشد. دردهای روان‌تنی یا اختلالات سایکوسوماتیک به معنای وجود عوارض جسمی بدون علت فیزیکی قابل توضیح هستند و به عوامل روانی مرتبط می‌شوند. دومین ارتباط درد شانه به اعصاب، فشار ناشی از بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا، التهاب مفاصل یا عصب‌های نخاعی منتهی به گردن است که باعث درد می‌شود.

فشار این عصب‌ها ممکن است به دلیل فتق دیسک، تنگ شدن کانال نخاعی، آرتروز یا بروز خارهای استخوانی باشد. اگر در زندگی روزمره تنش و اضطراب زیادی را تحمل می‌کنید و به همراه آن دچار درد در ناحیه گردن و شانه شده‌اید، بهتر است پس از مشورت با پزشک ارتوپد، از یک روان‌پزشک هم کمک بگیرید تا با داروهای آرام‌بخش این دردها بهبود یابند.

عوامل زندگی روزمره و سبک زندگی نادرست

فعالیت‌های روزمره مانند خواب در وضعیت نامناسب، استفاده از گوشی همراه به شکل نادرست، رانندگی زیاد یا حمل‌ونقل بار به دفعات هم از علت های درد شانه و گردن هستند. بهتر است ورزش و حرکات کششی برای تقویت پشت را در برنامه روزانه خود بگنجانید و در صورت نیاز، از فیزیوتراپی نیز بهره ببرید.

علائم و نشانه‌های درد شانه و گردن چه هستند؟

گردن درد اغلب از این ناحیه به شانه‌ها یا قسمت بالایی کمر (پشت و کتف‌ها) نیز گسترش می‌یابد و منجر به سردرد نیز می‌شود. حتی زمانی که برای مدتی طولانی سر خود را در یک وضعیت نگه دارید (هنگام رانندگی یا نشستن پشت میز کار) می‌تواند بدتر شود. در این صورت، امکان دارد علائم زیر را تجربه نمایید:

  • درد مزمن (حتی وقتی که در حالت استراحت هستید)
  • تیر کشیدن کتف راست یا چپ یا سوزش در پشت گردن
  • مورمور شدن (درد نقطه‌ای که از گردن به شانه و دست‌ها انتقال می‌یابد)
  • گرفتگی عضلات و اسپاسم
  • کاهش توانایی در حرکت دادن سر
  • سردرد‌ ( به‌ویژه دردی که از پشت گردن شروع و در کل سر پخش می‌شود)

اگر اخیراً آسیبی به شانه یا گردنتان وارد شده (مانند زمین خوردن یا صدمه)، علائم زیر را جدی بگیرید:

  • احساس سرگیجه
  • حالت تهوع
  • سوزن‌سوزن شدن یا بی‌حسی یک نقطه از گردن یا شانه
  • احساس ضعف کلی در بدن
  • تغییر در بینایی یا شنوایی
  • مشکل در تمرکز
  • مشکل در بلع

اگر این نشانه‌ها را دارید، به‌سرعت به پزشک مراجعه کنید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "علت درد کتف و گردن سمت چپ چیست؟" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "علت درد کتف و گردن سمت چپ چیست؟"، کلیک کنید.