صید کیلکاماهیان دریای خزر به ۳ هزار و ۲۸۸ تن رسید

صید کیلکاماهیان دریای خزر به ۳ هزار و ۲۸۸ تن رسید

به گزارش خبرگزاری نکستونز، رضا عباسپور نادری، مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه صید کیلکا ماهیان دریای خزر از ابتدای تیر ماه امسال آغاز شده است، گفت: بر اساس آخرین آمار ارائه شده، میزان صید کیلکا ماهیان دریای خزر به ۳ هزار و ۲۸۸ تن رسید.

وی با اشاره به اینکه در مدت مشابه سال گذشته میزان صید ۳ هزار و ۵۴۵ تن کیلکا ماهی به ثبت رسیده بود، اظهار کرد: صید امسال تا کنون حاکی از کاهش ۷ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۷۳ فروند شناور کیلکاگیر در آب‌های استان‌های مازندران و گیلان به صید کیلکا اشتغال داشتند، بیان کرد: امسال با حذف دو فروند شناور از چرخه صیادی کیلکا، تعداد شناورهای فعال به ۷۱ فروند کاهش یافت.

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، سرانه صید هر شناور را امسال ۴۶ تن اعلام و تصریح کرد: سال گذشته این سرانه ۴۹ تن برای هر شناور بود که در نتیجه امسال با کاهش حدود ۵ درصدی همراه هستیم.

وی با اشاره به اینکه مجموع شب‌های دریاروی امسال در مقایسه با سال گذشته با رشد ۵ درصدی همراه بوده است، گفت: امسال دو هزار و ۲۵۹ شب دریاروی داشته‌ایم در حالی‌که سال گذشته در همین مدت دو هزار و ۱۳۹ شب دریاروی به ثبت رسیده بود.

عباسپور نادری با اشاره به اینکه امسال ۴۲ فروند شناور کیلکاگیر به صید این گونه ماهی در آب‌های استان مازندران اشتغال دارند، عنوان کرد: از مجموع صید اعلام شده هزار و ۸۷۴ تن به صیادان این استان تعلق دارد که با رشد ۳ درصدی نسبت به سال ماقبل آن همراه است.

وی همچنین تعداد شناورهای کیلکاگیر فعال در استان گیلان را طی سال ۱۴۰۳، ۲۹ فروند اعلام کرد و افزود: میزان صید کیلکای استان گیلان امسال با کاهش ۱۸ درصدی به هزار و ۴۱۴ تن رسیده است.

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران تاکید کرد: کیلکا ماهیان از آبزیان ارزشمند دریای خزر هستند که با استفاده از روش صید تورهای قیفی شکل توسط لنج‌های صیادی کیلکاگیر برداشت می‌شوند.

وی یادآور شد: ارزش غذایی و پروتئینی بالا در کیلکا ماهیان می‌تواند پتانسیل مناسبی برای مصرف انسانی و ایفای نقش بیشتر در تغذیه روزمره مردم باشد تا هم نیاز به پروتئین سفید را مرتفع کرده و هم به دلیل فروش با قیمت بهتر، تأمین منافع جامعه صیادی زحمتکش و پرتلاش را به صورت مناسب‌تری انجام دهد.

عباسپور نادری بیان کرد: از آنجا که کیلکاماهیان در اعماق بیش از ۴۰ متر صید می‌شوند لذا از خاصیت غذایی بسیار بیشتری در مقایسه با سایر آبزیان حتی ماهیان استخوانی برخوردارند، اما متأسفانه به دلیل عدم آگاهی عموم مردم از این امر قیمت کیلکا همچنان پایین است.

وی با اشاره به اینکه می‌توان با فرآوری ماهیان کیلکا و ایجاد تنوع غذایی با استفاده از این محصول مشتریان بیشتری پیدا کرد، اذعان کرد: در سال‌های اخیر تلاش تشکل‌های صیادی بر افزایش مصرف انسانی کیلکا ماهیان است تا سود بیشتری عاید صیادان شود.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "صید کیلکاماهیان دریای خزر به ۳ هزار و ۲۸۸ تن رسید" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "صید کیلکاماهیان دریای خزر به ۳ هزار و ۲۸۸ تن رسید"، کلیک کنید.